Η ζωντανή ιστορία μας

15 Δεκ.

 

Μια άλλη προσέγγιση του μαθήματος της ιστορίας μέσα από ένα χρονογράφημα του Φρέντυ Γερμανού.

 

«Ιστορία μου…αμαρτία μου»
του ΦΡΕΝΤΥ ΓΕΡΜΑΝΟΥ

Προς: Υπουργείο Παιδείας
Πλατεία Μητροπόλεως
Ενταύθα
Κύριε Υπουργέ,

   Μου συνέβη χτες να παρακολουθήσω τυχαία ένα μάθημα ιστορίας σε κεντρικό αθηναϊκό σχολείο. Δεν έχει σημασία ποιο σχολείο ήταν, ούτε ποιος καθηγητής δίδασκε. Δεν έφταιγαν ούτε το σχολείο ούτε ο καθηγητής. Ο μόνος που έφταιγε ίσως ήμουν εγώ που κοιμήθηκα στη μέση του μαθήματος…
  Πίστευα ότι στη συναρπαστική εποχή μας, στην εποχή της Ε.Ο.Κ. και βραβείου Καρλομάγνου, η ιστορία θα είχε γίνει ένα συναρπαστικό μάθημα.. Άλλωστε, αν υπάρχει κάτι συναρπαστικό στον τόπο αυτό είναι η ιστορία του…
   Λοιπόν, όσο κι αν σας φαίνεται περίεργο κοιμήθηκα. Είχα χρόνια να κοιμηθώ σε σχολείο ίσως από το τελευταίο μάθημα ιστορίας που είχα παρακολουθήσει σαν μαθητής. Πέρασαν είκοσι πέντε χρόνια από τότε, αλλά ήταν σαν να μην άλλαξε τίποτε. Ήταν η ίδια νυσταλέα φωνή που έλεγε στα ίδια νυσταλέα παιδιά, το ίδιο νυσταλέο μάθημα. Ο καθηγητής διάβαζε το μάθημα από ένα νεκρό τυπωμένο βιβλίο. ΄Ετσι ακριβώς γινόταν και στις μέρες μας. ΄Ετσι ακριβώς γινόταν και στην εποχή των παππούδων μας. Στον τόπο μας έχουμε το σπάνιο ταλέντο να ανακαλύπτουμε ορισμένα πράγματα τέσσερις ή πέντε αιώνες μετά την ανακάλυψή τους. Έτσι οι καθηγητές της ιστορίας εξακολουθούν να ανακαλύπτουν χωρίς να φταίνε βέβαια εκείνοι, την τυπογραφία!
  Εσείς όμως θα πρέπει να ξέρετε πως μετά την τυπογραφία εφευρέθηκαν μερικά πράγματα ακόμα: το φιλμ, το βίντεο. Έξω τουλάχιστον τα Υπουργεία Παιδείας τα έχουν ανακαλύψει από καιρό. Δεν είναι λογικό π.χ. να μιλάμε για τους Βαλκανικούς πολέμους και να μη δείχνουμε τους Βαλκανικούς πολέμους! Απλά πράγματα, που τα ξέρουν όλα τα παιδάκια της Ε.Ο.Κ.
   Πριν λίγες μέρες γράψαμε στη στήλη αυτή για τον μπάρμπα –Χριστόφορο Ταβουλάρη που έσβησε σαν μοναχικό γεράκι στο καμαράκι της Αγίας Παρασκευής σε ηλικία 100 ετών. Ο μπάρμπα – Χριστόφορος είχε γνωρίσει το Χαρίλαο Τρικούπη. Βέβαια, το μάθημα περί Τρικούπη θα είναι μαντεύω, μία από τις πιο νυσταλέες στιγμές της σύγχρονης παιδείας μας.
   «Ο Χαρίλαος Τρικούπης εγεννήθη το έτος … Έγινε πρωθυπουργός το έτος … Επολιτεύθη για πρώτη φορά το έτος… Απέθανε το έτος …». Πώς να μην πεθάνει ο δυστυχής με τέτοια διεκπεραίωση της ιστορίας του. Αν το ήξερε θα προτιμούσε να μην είχε ζήσει καθόλου. Αναρωτιέμαι, ίσως, πόσο πιο λαμπερή θα ήταν η παρουσία του Τρικούπη μέσα στη σχολική αίθουσα αν είχαμε μαγνητοσκοπήσει όσα θα είχε πει ο μπάρμπα -Χριστόφορος για το μεγάλο πολιτικό. Μαντεύω πόσα μάτια θα σπίθιζαν από ενδιαφέρον εκείνη την ώρα, πόσα χασμουρητά θα κόβονταν στη μέση…
   Αυτή την ιστορία χρωστάμε στα παιδιά. Τη ζωντανή ιστορία. Όχι την ψόφια που τους σερβίρουμε… Μιλάμε στα παιδιά για τον πόλεμο της Αλβανίας. Πάλι με βιβλία, πάλι με τυπωμένες φωτογραφίες, πάλι με άψυχα βοηθήματα. Χάθηκαν οι βετεράνοι που θα μπορούσαν να ζωντανέψουν τη μεγάλη περιπέτεια; Χάθηκε ένα συνεργείο να τους κινηματογραφήσει; Χάθηκε, να πούμε πιο απλά, λίγη φαντασία;
   Υπάρχουν χιλιάδες τέτοιοι άνθρωποι γύρω μας που θα μπορούσαν να κάνουν την ιστορία να πάψει να είναι ένα ηλίθιο μάθημα.
    Υπάρχει η γυναίκα του Γιάννη Τσιγάντε. Υπάρχει η κόρη του Παύλου Μελά. Υπάρχει ο τελευταίος ναύτης του Αβέρωφ. Υπάρχει η κόρη του Γεωργίου Σουρή. Υπήρχε ως λίγο καιρό ακόμα η καπετάνισσα της Σκιάθου. Η αξέχαστη κυρά Συρανιώ που είχε φυγαδεύσει δυο χιλιάδες Νεοζηλανδούς στον πόλεμο.
   Λίγο καιρό πριν πεθάνει την είχε κινηματογραφήσει ένα συνεργείο του Β.Β.C. Όχι όμως γι’ αυτή την τηλεόραση αλλά για το νεοζηλανδικό Υπουργείο Παιδείας, που σκόπευε να προβάλλει την ιστορία της σε όλα τα δημοτικά σχολεία…
   Της το χρωστάμε, είχε πει ο οπερατέρ.
   Αλλά ο Νεοζηλανδός δάσκαλος που συνόδευε το συνεργείο, τον είχε διορθώσει:
   -Όχι, είπε. Δεν το χρωστάμε σ’ εκείνη. Το χρωστάμε στα παιδιά μας.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: